
Matti och Sören har just packat våra lådor
Matti har köpt sin Liberté i Plymouth och har besökt och besiktat båten. Matti känner sig mycket nöjd och trygg med det han sett och fått info om. Sören, Johan och jag (Jörgen) känner Matti sedan ett antal år tillbaka, men har faktiskt aldrig seglat tillsammans. När Sören och jag hörde nyheten av Matti att han köpt båt i England, hoppade vi på med en gång och sa, ”då vill vi följa med och segla hem”. Efter några veckor, så ringde Matti och frågade ”står du för att följa med och segla hem?”. Sören svarade ja och jag bad om någon dags betänketid, då jag har ett hjärta, som kan vara ett problem. Efter att rådfrågat min läkare (också seglare) så gav jag klartecken till Matti att jag ställer upp.
Matti, uppvuxen i seglarstaden Hangö, har seglat sedan barnsben, de senaste 31 åren med Tradewind som är byggd 1952, 37 fot lång och väger åtta ton. De senaste 11 åren har Matti även charterseglat i Medelhavet, mestadels i Grekland, tillsammans med Jan Zizala.
Sören har en lång bakgrund som seglare, tillika ordförande i Säffle Segelklubb och själv började jag för över 50 år sedan som sjöscout i Slottsbron. Jag har seglat ett antal Kryssar-klubbseskadrar och har under ett 20-tal år tillbringat mellan 50 – 60 dygn per säsong ombord på de båtar vi seglat i familjen. De senaste åren fram till 2005 seglade vi en HR 352:a, som alltid varit min och min fru Kerstins drömbåt. Tyvärr innebar mina hjärtproblem att jag inte orkade med vår fina 352:a och ägnar nu vår tid i ett nybyggt hus intill Vänerstranden.
Vi bör ju vara fyra i besättningen, så Sören föreslog sin 20-åriga son Johan, som besättningsman. Både Matti och jag känner Johan väl och efter lite överläggningar sa både Matti och jag OK till Johan. Sören och Johan kommer initialt att vara en vakt och Matti och jag den andra vakten. Sörens önskan om att få ”kvalitetstid” med sin son Johan, kändes för Matti och mig klart värt att medverka till. Johan har seglat sedan barnsben och har även goda navigationskunskaper, så han kommer att ge oss ett välbehövligt ungdomligt tillskott.
Från början var det planerat att Mattis seglarkompis Jan Zizala skulle segla med, men Janne kunde inte få semester, så om allt går vägen ansluter nu Janne på Helgoland.
Vi har fått förmånen att sampacka proviant och utrustning med övriga båtars försändelse till Lymington. Libertés packning kommer att lämnas i Karlstad för lastning där. Detta innebär att vi endast har packning som handbagage då vi anländer på kvällen den 22:e i Plymouth.
Söndagen 23:e kommer att omfatta total genomgång av Liberté, bunkring, inköp, komplet-tering, etc. för att på måndag 24:e på morgonen/förmiddagen avgå från Plymouth till Lyming-ton, ca 120M. Förre ägaren till Liberté kommer att segla med till Lymington, vilket känns bra och värdefullt för att få lära alla detaljer ombord.
I Lymington får vi den utrustning och packning som vi just nu lämnat för skeppning i förtid och där sammanträffar vi med Orbital och Suzzette.
Onsdag den 26:e maj avser vi att starta överfärden över Engelska kanalen till Donkerque och sedan vidare nordvart mot slutmålet Säffle.
Matti, uppvuxen i seglarstaden Hangö, har seglat sedan barnsben, de senaste 31 åren med Tradewind som är byggd 1952, 37 fot lång och väger åtta ton. De senaste 11 åren har Matti även charterseglat i Medelhavet, mestadels i Grekland, tillsammans med Jan Zizala.
Sören har en lång bakgrund som seglare, tillika ordförande i Säffle Segelklubb och själv började jag för över 50 år sedan som sjöscout i Slottsbron. Jag har seglat ett antal Kryssar-klubbseskadrar och har under ett 20-tal år tillbringat mellan 50 – 60 dygn per säsong ombord på de båtar vi seglat i familjen. De senaste åren fram till 2005 seglade vi en HR 352:a, som alltid varit min och min fru Kerstins drömbåt. Tyvärr innebar mina hjärtproblem att jag inte orkade med vår fina 352:a och ägnar nu vår tid i ett nybyggt hus intill Vänerstranden.
Vi bör ju vara fyra i besättningen, så Sören föreslog sin 20-åriga son Johan, som besättningsman. Både Matti och jag känner Johan väl och efter lite överläggningar sa både Matti och jag OK till Johan. Sören och Johan kommer initialt att vara en vakt och Matti och jag den andra vakten. Sörens önskan om att få ”kvalitetstid” med sin son Johan, kändes för Matti och mig klart värt att medverka till. Johan har seglat sedan barnsben och har även goda navigationskunskaper, så han kommer att ge oss ett välbehövligt ungdomligt tillskott.
Från början var det planerat att Mattis seglarkompis Jan Zizala skulle segla med, men Janne kunde inte få semester, så om allt går vägen ansluter nu Janne på Helgoland.
Vi har fått förmånen att sampacka proviant och utrustning med övriga båtars försändelse till Lymington. Libertés packning kommer att lämnas i Karlstad för lastning där. Detta innebär att vi endast har packning som handbagage då vi anländer på kvällen den 22:e i Plymouth.
Söndagen 23:e kommer att omfatta total genomgång av Liberté, bunkring, inköp, komplet-tering, etc. för att på måndag 24:e på morgonen/förmiddagen avgå från Plymouth till Lyming-ton, ca 120M. Förre ägaren till Liberté kommer att segla med till Lymington, vilket känns bra och värdefullt för att få lära alla detaljer ombord.
I Lymington får vi den utrustning och packning som vi just nu lämnat för skeppning i förtid och där sammanträffar vi med Orbital och Suzzette.
Onsdag den 26:e maj avser vi att starta överfärden över Engelska kanalen till Donkerque och sedan vidare nordvart mot slutmålet Säffle.
Jörgen
glad besättningsman på s/y Liberté
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar