....är en viktig komponent i projekt som detta. Inte för många ombord men tillräckligt många för att säkerställa en hög säkerhet och tillräckligt med vila för alla. Är man för många blir det trångt med folk, packning o mat, är man för få blir sömnbehovet för mycket eftersatt. England - Sverige tar ca 10 dygn med ett par nattvilor iland (Donkerque o Helgoland) och med 34-35 fots båtar är det lämpligt med två tvåmannavakter som alternerar på tre- eller fyra-timmarsvakter. Har man större båt, som Göran o Iris (Nauticat 44), kan man med fördel vara fler för att få ytterligare en vakt och förlänga frivakterna för vila, det är bekvämt på framförallt längre seglingar.
Sammansättningen av besättning o vakter är en viktig detalj i planeringen. Man måste tänka på att få nödvändig kompetens i resp. vakt och att det är personer som kan umgås med varandra på liten yta och tillsammans stå ut med allt vad en långsegling kan innbära. Det innebär att det är bekanta på ett eller annat sätt som kommer ifråga när planeringen börjar, personer som är kända av mig eller någon annan som jag känner. Ibland måste den sfären utökas för att få ihop tillräckligt antal besättningsmedlemmar. Det kan få mer eller mindre lyckat resultat.
Besättningarna på Iris, Orbital och Suzzette är väl kvalificerade med kompetenta skeppare och vaktchefer som alla (med ett undantag) har tidigare erfarenheter av liknande seglingar. Övriga i besättningarna har gedigna kunskaper o erfarenheter av segling med egna båtar. Matti har satt ihop sin egen besättning och det han har berättat för mig tyder på att även Liberté har en kompetent besättning.
Lars
Orbital
tisdag 4 maj 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar