
Va trevligt att Sture har lagt upp en blogg för vår långsegling (fast den är kort).
Flyget med besättningarna över till södra England går den 19 maj med halva besättningarna och den 20 med den andra halvan. Tidigt morron den 21 lämnar vi resp. hamn med tidvattnet. Athena ligger i en hamn med slussport som bara öppnas 1,5 tim vid högvatten vilket inträffar två ggr/dygn. Därefter har vi en mötesplats öster om Isle of Wight där vi startar seglingen mot Sverige.
Rutten kommer att gå utmed Englands sydkust till Dover, rakt över kanalen till Calais. Första nattvilan blir troligen i Donquerque efer ett dygns segling. Nattsömn, matro och bunkring står på programmet i Donquerque.
Därefter följer vi holländska kusten/tyska nordsjökusten till Helgoland där vi har nästa nattvila, då har vi varit igång 2,5 dygn från förra nattvilan.
Från Helgoland går vi på västra sidan av Danmark och sedan rakt på Bovallstrand. Ytterligare 2,5 dygn.
Nattvila, ja det betyder att vi inte har några vakter, normalt seglar vi två och två i fyratimmarspass med lika lång vila dygnet runt. Då är det nödvändigt att ibland ligga i hamn en natt.
Besättningarna består av minst fyra personer i varje båt varav en är skeppare/vaktchef med vana av liknande seglingar och en är vaktchef för andra vakten.
Vi förväntar oss dimma/dålig sikt i Engelska kanalen och det känns tryggt att båtarna är utrustade med radar. Utöver det finns plotter, VHF, och allt annat som är nödvändigt för en sån segling.
Flyget med besättningarna över till södra England går den 19 maj med halva besättningarna och den 20 med den andra halvan. Tidigt morron den 21 lämnar vi resp. hamn med tidvattnet. Athena ligger i en hamn med slussport som bara öppnas 1,5 tim vid högvatten vilket inträffar två ggr/dygn. Därefter har vi en mötesplats öster om Isle of Wight där vi startar seglingen mot Sverige.
Rutten kommer att gå utmed Englands sydkust till Dover, rakt över kanalen till Calais. Första nattvilan blir troligen i Donquerque efer ett dygns segling. Nattsömn, matro och bunkring står på programmet i Donquerque.
Därefter följer vi holländska kusten/tyska nordsjökusten till Helgoland där vi har nästa nattvila, då har vi varit igång 2,5 dygn från förra nattvilan.
Från Helgoland går vi på västra sidan av Danmark och sedan rakt på Bovallstrand. Ytterligare 2,5 dygn.
Nattvila, ja det betyder att vi inte har några vakter, normalt seglar vi två och två i fyratimmarspass med lika lång vila dygnet runt. Då är det nödvändigt att ibland ligga i hamn en natt.
Besättningarna består av minst fyra personer i varje båt varav en är skeppare/vaktchef med vana av liknande seglingar och en är vaktchef för andra vakten.
Vi förväntar oss dimma/dålig sikt i Engelska kanalen och det känns tryggt att båtarna är utrustade med radar. Utöver det finns plotter, VHF, och allt annat som är nödvändigt för en sån segling.
Om någon funderar, Malin t ex. så går flyget för de flesta av oss till London Stansted. Därifrån blir det hyrbil till Soutampton och vidare till resp. båt.
SvaraRaderaVänsterstyrd hoppas jag...
SvaraRaderaOm du öppnar dörren på vänster sida blir du förvånad att det inte finns nån ratt....
SvaraRaderaFör att inte tala om när man ska använda körriktningsvisaren, då går vindrutetorkaren igång....
SvaraRaderaSkräm inte Brandberg som ska köra! Han kanske hoppar av det förtroendeuppdraget och alla får åka buss istället. Det blir inte roligt...Bäst att vi håller oss till fakta: trafiken i England är diciplinerad men dom kör på fel sida o det måste tyvärr vi också när vi är där. På sjön kör dom rätt!
SvaraRadera